„Úgy akarom és meghagyom, hogy itt hagyjanak pihenni a Svábhegyen. El ne vigyenek a Kerepesi úti kertbe, a sok kérkedő márványoszlop közé. Tegyenek oda a négy fehérlevelű hársfám alá. A hársfák megőriznek engem, én meg a hársfákat” – hagyta meg örökül temetkezésére vonatkozó kérését Jókai Mór. A nagy mesemondó végakarata végül nem úgy teljesült, ahogy kívánta, mert a nemzet dísztemetőjében helyezték örök nyugalomra, viszont sírjelét kívánalmának megfelelően kapujának deszkájából faragták meg, hantját pedig nem fedték le kővel.
Az író születésének centenáriumának közeledtével tervpályázatot hirdettek egy, az író nagyságához méltó síremlék elkészítésére. A pályaművek tervezésekor a pályázóknak figyelembe kellett venni az írónak azt a kívánságát, miszerint sírhantja felett nem lehet kő. A megvalósításra került 16 méter átmérőjű kör alakú síremlék tulajdonképpen egy kertet szimbolizál, amelynek közepén helyezkedik el a borostyánnal befuttatott hant. A kőpergola oldalait tíz, négyzet alaprajzú pillér alkotja, amelyek között stilizált, magyaros motívumok ihlette rózsabokor faragványok helyezkednek el – ágaik közt a halhatatlanságot szimbolizáló pávákkal. Eredetileg minden kőpillér között volt egy kőbokor, de sajnos a 2. világháború okozta rongálás következtében ma már csak minden másodikban van. A kőpillérek tetején kőpárkány fut körbe, amelynek belső felén a lelket szimbolizáló gerlék láthatóak, külső felén pedig az író halhatatlanságról írt mondatai olvashatóak: „Ami bennem lélek, veletek megy; ott fog köztetek lenni mindig. Megtalálsz virágaid között, mikor elhervadnak; megtalálsz a falevélben, mikor lehull; meghallasz az esti harangszóban, mikor elenyészik; s mikor megemlékezel rólam, mindig arccal szemközt fogok veled állani.” (És mégis mozog a föld)
A síremlék közepén elhelyezkedő hanthoz a stilizált kőrózsabokrok stílusában készült aranyozott bronzkapun lehetett belépni. A kapuszárnyak ugyancsak a háborús pusztítások következtében semmisültek meg.
A monumentális Jókai-síremlék elhelyezkedése is kiemeltté teszi az író sírhelyét, amely az árkádsorok lezárásaként jelenik meg, a temető főbejáratának tengelyében.
Ady Endre sírhantját majd tíz éven át egy faragott fejfa jelezte, mígnem a főváros pályázatot írt ki egy kő síremlék megvalósítására. A pályázatot óriás érdeklődés övezte, több mint 100 pályázat érkezett be. A szoborbizottság második körre 6 művészt választott ki, akik közül a megbízást végül Csorba Géza szobrász, Ady ifjúkori rajongója, későbbi barátja nyerte el. Ady alakjának megformálása már a költő életében is foglalkoztatta a művészt, számos vázlatot készített a költőnek a Margitsziget déli sarkára tervezett szobrához. Csorba Géza ott volt Ady halotti ágyánál, vázlatot készített róla, elkészítette halotti maszkját is, amit aztán felhasznált a költő síremlékszobrának megmintázásához. Ady Endre kőbe formált, megnövelt alakja heroizált formában jeleníti meg a költőóriást. A szobor figurája egy sziklaszirten ül, amelyen jobb kezével támaszkodik, míg bal kezét ölében, jobb lábán nyugtatja, ujjával a föld fele mutatva. Fejét épp hátrafele kezdi fordítani, miközben bal lábát hátra-, jobb lábát előrenyújtja, mintegy megtámasztva a kontraposztba állított felsőtestet. E mozdulatok együttese életre kelti a kőanyagot, dinamikussá, mozgalmassá teszi az alkotást. A szobor portréja a költő vonásait idézi, míg a test idealizált ábrázolása a költő szellemének nagyságát, a lélek heroikus küzdelmét, öltözete, a testre simuló tunika az időtlenséget, a halhatatlanságot jeleníti meg. Ez az akkor igencsak újszerűnek tartott megfogalmazás szakított a korábbi gyakorlattal, amely a naturalista szobrászművészeket bízta meg köztéri szobrok elkészítésével.
Ady síremléke a modern magyar köztéri szobrászat egyik első példájának is tekinthető, amely már az „új idők új dalai” szellemében fogant, s amely tökéletesen jeleníti meg Ady költészetét a szobrászat nyelvére fordítva.
A síremléket 1930 márciusában ünnepélyes keretek között állították fel, nagyszámú érdeklődő jelenlétében.
Annak ellenére, hogy Blaha Lujza (1850–1926) az ország egyik legelismertebb és legnépszerűbb színésze volt, síremlékének állítása számos nehézségbe ütközött. Bár a művésznőt tömegek kísérték utolsó útjára, a háború okozta traumák és gazdasági nehézségek miatt a sírszobrára elindított adománygyűjtés sikertelen maradt. Nem véletlen, hogy a háborút követő időszakban az anyagi nehézségek miatt szinte teljesen leállt a kősíremlékek és szobrok állítása.
A művésznő síremlékére kiírt pályázat sem zárult sikerrel, mert a pályázatbíráló bizottság egyik emlékmű-tervet sem találta a színésznő egyéniségének megfelelőnek. Végül a beérkezett 50 pályamű alkotója közül 8 művészt ismételten felkértek új tervek kidolgozására, aminek eredményeképp Fülöp Elemér szobrászművészt bízták meg a síremlék elkészítésével – felavatására a színésznő halálának 4. évfordulóján került sor.
A sírhant felett egy márványból faragott baldachinos ágy áll, benne a ravatalon, párnákon fekszik, lehunyt szemekkel, megbékélten a „nemzet csalogánya”, éneklő puttókkal körbe véve, lábainál egy kobzát pengető idős regölővel. A kobzos a magyar dal múltját idézi meg, míg az angyalok a halhatatlanságát.
A sajtóban igen vegyes fogadtatása volt a sírszobornak. Többen azt kifogásolták, hogy a főváros megmagyarosításában jelentős szerepet betöltő színészlegenda nem díszes öltözetben, ünnepi környezetben, hanem hálóköntösben, ravatalon, elhunyt állapotában jelenik meg, amely méltatlan az elhunyt személyéhez.
A „nemzet csalogányát” – ahogy Jókai Mór nevezte – végakarata szerint a „nagy mesemondó” sírjához közel temették el. Síremlékének felirata: „Pihenj nyugodtan, nemzet csalogánya, emléked örök, mint az ajkadról elhangzott magyar nóta“.